Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

Sinopsis Buku #1

  • Monday, May 7, 2012
  • Isteri kepada Suami
  • Labels: , , , ,
  • Assalamualaikum wbt..Salam Sejahtera...



    Arinih dah masuk minggu kedua kita berada di bulan Mei kan..cepat sungguh masa berlalu..kadang-kadang sampai tak sedar yang dah petang..ingatkan masih tengah hari..

    Leka betul kite nih kan..

    Bila bekerja, kite mungkin terlalu sibuk dengan urusan pejabat sampai kite tak sedar masa yang berjalan dengan cukup pantas..

    Bagi sofia pulak, bila cuti, terutama kalau tak balik Muar tuh..asyik la depan TV..sampai masa yang berjalan tuh dibiarkan je berlalu tanpa ada rasa kesal sebab tak manfaat kan..

    Sofia cuba dan akan cuba insya-allah terus mencuba untuk manfaatkan masa yang ada..

    Menghitung masa...

    Saatnya...

    Minggu lepas, sofia pergi umah makcik sofia time sofia balik Muar..

    Makcik sofia beri sofia buku nih..



    Memang nama tajuk buku nih 'Baitullah'..

    Kalau sekali imbas, orang akan kata ianya untuk orang yang nak pergi haji..

    Tapi..percayalah..bila korang baca buku nih, korang tak rasa ianya bukanlah semata-mata hanya persiapan untuk ke haji..tapi lebih untuk kita jadikan pengajaran untuk masa hidup kita kat dunia nih..

    Buku nih merupakan kisah-kisah atau pengalam-pengalaman dari beberapa orang saat mengerjakan haji..

    Tapi, pengajaran yang diberikan merupakan untuk kita yang tidak berada di tanah suci tuh..

    Sebab, apabila sofia baca buku nih..setiap babak..setiap pengalaman yang telah habis sofia baca..membuatkan sofia terimbas balik setiap perbuatan sofia setip gerak geri sofia sepanjang sofia bernafas kat bumi Allah swt ini..

    Ya Allah..sesungguhnya, hambaMU ini terlalu jahil dan terlalu banyak sangat dosa yang telah aku lakukan..ampunkanlah segala dosa-dosa ku Ya Allah...hanya Engkau sahaja yang dapat mengampuni segala dosa-dosa ku ini..

    Memang betul apa yang orang kata, setiap perbuatan kita akan dibalas..tidak tinggal satu pun..bila tengok balasan yang kat dunia nih pun dah cukup buat sofia rasa takut..apa tah lagi kat akhirat nanti..

    Sofia takut sangat dengan balasan Allah swt..azabNya amat pedih..

    'Bila Allah swt ingin seseorang itu menjadi baik, nescaya Allah swt akan menampakkan baginya akan kekurangan dirinya'..

    Jadi, bila di dunia ni kita dihukum, bersyukurlah..bahawa Allah swt masih beri kita peluang untuk perbetulkan diri kita sebelum kita dijemput olehNya..

    Di dunia ini hanya pentas dan kita nih semua hanya patung boneka yang berlakon..bila-bila sahaja tali kita boleh ditarik dari pentas ini..selagi kita berada di pentas, selagi itulah kita akan diuji..dan ujian itu akan tamat apabila kita di tarik dari pentas atau dengan kata lain dijemput oleh Allah swt..

    Kita sendiri tak tahu bila kita akan pergi..tapi selagi kita diizinkan olehNya bernafas di muka bumi ini..lakukanlah yang terbaik..sehabis baik..dan kebahagiaan yang kekal abadi bakal menanti kita di sana..

    0 comments: