Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image Demo image

Tips Share Button on Blogger

  • Friday, November 13, 2009
  • Isteri kepada Suami
  • Labels: , ,
  • To Facebook Reader, please click VIEW ORIGINAL POST, thank you :D


    Sekarang blog aku dah ada facebook share button..Punyelah aku ingat selama nih kene gune fbml code tuh semua..rupenyer tidak..hehe..sebab kalo gune fbml code..aku kene link dengan fb script plak nak bagi button tuh jalan...bile ade gune tuh semua..pening la plak kepala nih kan mane nak tepek code-code tuh semua..

    Jom aku review sikit pasal fbml nih..ceh..cam dah hebat sangat je..padahal masih terkantat-kantat lagi aku nak paham fbml nih..

    FBML stands for Facebook Markup Language. FBML nih membolehkan korang membuat aplikasi-aplikasi atas platform Facebook..kire bile korang nak buat aplikasi macam game sendiri dan nak letak dalam facebook..korang kena tahu pasal FBML nih..FBML code nih la yang akan menghubungkan aplikasi korang dengan facebook..

    Dan FBML nih sebenarnye subset dari HTML. Terdapat beberapa code HTML yang boleh digunakan bersama FBML. Korang boleh semak code tuh kat sini. Facebook bukan sahaja tempat korang berhubung dengan rakan-rakan atau pun jejak kasih mencari sesape..tapi facebook juga boleh membantu naikkan trafik blog korang..



    Gambar kat atas nih menunjukkan facebook share button yang telah aku letakkan dalam layout..so..bagi sape-sape readers aku yang ada facebook account nih, korang click la kat facebook share button tuh..korang boleh tengok ape kesan die nanti..

    Bagi yang belum ada facebook account, sile la daftar yer..tak rugi pun kalo korang daftar..free je..seronok lagi..

    So sekarang aku akan bagitau macam mana korang boleh letak facebook share button nih..




    1. Setelah korang login ke account blogspot memasing, korang choose ke Layout.
    2. Setelah berada di Layout, choose Edit HTML pulak.
    3. Korang klik pada kotak Expand Widget.
    4. Selepas tu, korang tekan Ctrl + F dan cari code ini :
    if cond='data:top.showAuthor'

    5. Apabila korang dah jumpe code kat atas nih, korang paste kan code kat bawah nih..sebelum code kat atas nih..


    Setelah korang paste code..susunan nye akan menjadi macam gambar kat bawah nih..


    Dah sudah semua nih..korang click la save yer..Hasilnye korang akan lihat macam pada gambar pertama yang aku letak kat atas tuh..

    Incase masih blur-blur lagi pasal code nih..sile dropped comment di sini dengan meninggalkan alamat email address korang..insya-allah akan cube menjawab..

    Terima Kasih

    0 comments: